حسابرسی چیست و چه مفهومی دارد

در حسابرسی گزارشات با توجه به بی طرف بودن حسابرسان بیشترین اعتبار را نزد استفاده کنندگان گزارشات حسابرسی دارد چرا که میزان صحت ادعاهای مربوط به فعالیت های مالی و اقتصادی یک سازمان مورد ارزیابی قرار میگیرد.میزان انطباق این ادعاها و استاندارد های از پیش تعیین شده توسط حسابرس با مشهاده شواهدی که مشاهده میکند مورد ارزیابی قرار میگیرد.

انواع حسابرسی:

1.حسابرسی صورت های مالی:

منظور از حسابرسی صورت های مالی اعتبار سنجی صورت های مالی و میتوان گفت یک نوع راستی آزمایی صورت های مالی جهت استفاده کنندگان صورت های مالی میباشد.استفاده کنندگان این نوع گزارش حسابرسی میتواند بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و همینطور سرمایه گذاران و سازمان های دولتی می باشند.

2. حسابرسی رعایت:

این نوع حسابرسی با بررسی اظهارات و ادعاها با توجه به قوانینی از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار میگیرد.در حال حاضر رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی سازمان تامین اجتماعی از نمونه های بارز این نوع حسابرسی می باشند.

3. حسابرسی عملیاتی:

این نوع حسابرسی بیشتر به دنبال بررسی شرایط رسیدن به اهداف اقتصادی سازمان ها میباشد.ارزیابی صرفه اقتصادی یا ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت از آثار این نوع حسابرسی می باشد.امروزه حسابداری مدیریت میتواند با عملکرد خوب خود نیاز به این نوع حسابرسی را کم کند و حتی بی نیاز.

4. حسابرسی قانونی:

در برخی اوقات در سازمان بین سهامداران اختلافاتی به وجود می آید و یا موارد مشکوکی که در سازمان مشاهده میشود. این گزارش در صدد آن است که گزارشات تخلفات کارکنان و یا اختلاف بین سهامداران و یا زیان های اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.این نوع گزارشات توسط کارشناسان قوه قضایی در رشته حسابرسی و حسابداری تهیه و تنظیم میشود.

5.حسابرسی داخلی:به حسابرسی ضمنی که در خود سازمان حضور دارد ولی زیر نظر واحد مالی اداره نمیشود.حسابرسی داخلی دارای استقلال بوده و گزارشات خود را به مدیریت و یا هیات مدیره تقدیم میکند.

$29.00

چاپ